En webbplats om Mästaren vid Gränsen

  • Hem
  • Victor Myrén
  • Mor Marja och bönealtaret
  • Mästaren vid gränsen
    • Mästaren vid gränsen – Viktor Myrén
    • I – Bubblor från djupet
    • II – En syn i natten
    • III – Olle Glader och tron
    • IV – Vissångaren som blev väckelsesångare
    • V – Sven Dalson spelar
    • VI – En röst ur skogen
    • VII – Himmelrikets portar
    • VIII – ”Den som övervinner”
    • IX – Förföljelserna komma
    • X – Branden på Nolby tun
    • XI – De onda ögonen
    • XII – Lax på udden och himmelriket
    • XIII – ”Ångestsjukan”
    • XIV – Ljuset från Värmland
    • XV – Himmelens och jordens konung
    • XVI – Nils på Stampen frestas av djävulen
    • XVII – En svetteduk från Boltzius
    • XVIII – Trolldomen viker
    • XIX – Sämsmons väckelse
    • XX – Väckelsesångerna och strängmusiken
    • XXI – Skriften i snön
    • XXII – När gudshuset byggdes
    • XXII – Bark Toresons ånger
    • XXIV – Lax på Udden dör och får se Guds ansikte
  • De goda fotspåren
    • I – Nord är sannspådd
    • II – Himmelriket är lyckt
    • III – De stora händerna
    • IV – Se människan
    • V – Blinde Olson
    • VI – Vårens tid
    • VII – Den nye sångaren
    • VIII – På auktion
    • IX – Gordon döparen
    • X – Den tredje rättfärdige
    • XI – Väckelsens barn
    • XII – Olavas Maria
    • XIII – Den stora stormen
    • XIV – En gammal trädrot
    • XV – De goda fotspåren
    • XVI – Vandrarefolket
    • XVII – Futten brinner
    • XVIII – Falska profeter
    • XIX – Julius Sämsmons syn
    • XX – Himmelriket står öppet
    • XXI – Undret på Bottnemo tun
    • XXII – Olavas Maria blir missionär
    • XXIII – Bark Toresons väckelse
    • XXIV – Olavas Maria utgiver sig själv
    • XXV – ”Havet skall giva igen sina döda”
    • XXVI – Det blommande livets träd
    • Kommentarer mästaren vid gränsen o de goda fotspåren
  • Frid på jorden
    • Inledning
    • 1. Gränsfolket
    • 2. Unionskrisen och krigsrisken
    • 3. Bakgrunden till väckelsen vid gränsen
    • 4. Väckelserörelsens nätverk
    • 5. Väckelserörelsens Riksgränsmöten månadsskiftet maj/juni 1905
    • 6. Väckelserörelsens argument för en fredlig lösning av unionskonflikten
    • 7. Bönen
    • 8. Kungahuset och väckelserörelsens nätverk
    • 9. Norska och Svenska kyrkan och unionsupplösningen
    • 10. Freden och ”Takkefesterna”
    • 11. Gränsfolkets situation 1940
    • 12. Väckelserörelsens fortsatta gränsöverskridande kontakter
    • 13. En svår tid av oro och ovisshet
    • 14. Flyktingvågen till Sverige
    • 15. Den norska motståndsrörelsen i Sverige
    • 16. Om norrmännens inställning till Sverige och svenskarna
    • Noter, källor och litteratur
  • Gunnars tankar
    • Om mina motiv med dessa sidor
  • Kontakt

XIX – Julius Sämsmons syn

Föregående sida – nästa sida

En berättelse om händelser i gränslande

Bönealtare

Klicka på länken här så spelas filmen Länk

Kolportör Johannes Andreasson

Eljas i Nolbyn

Silver i Berget

Komminister Norstedt

Originella gestalter

Mästaren vid gränsen

  • Mästaren vid gränsen – Viktor Myrén
  • I – Bubblor från djupet
  • II – En syn i natten
  • III – Olle Glader och tron
  • IV – Vissångaren som blev väckelsesångare
  • V – Sven Dalson spelar
  • VI – En röst ur skogen
  • VII – Himmelrikets portar
  • VIII – ”Den som övervinner”
  • IX – Förföljelserna komma
  • X – Branden på Nolby tun
  • XI – De onda ögonen
  • XII – Lax på udden och himmelriket
  • XIII – ”Ångestsjukan”
  • XIV – Ljuset från Värmland
  • XV – Himmelens och jordens konung
  • XVI – Nils på Stampen frestas av djävulen
  • XVII – En svetteduk från Boltzius
  • XVIII – Trolldomen viker
  • XIX – Sämsmons väckelse
  • XX – Väckelsesångerna och strängmusiken
  • XXI – Skriften i snön
  • XXII – När gudshuset byggdes
  • XXIII – Bark Toresons ånger
  • XXIV – Lax på Udden dör och får se Guds ansikte

De goda fotspåren

  • I – Nord är sannspådd
  • II – Himmelriket är lyckt
  • III – De stora händerna
  • IV – Se människan
  • V – Blinde Olson
  • VI – Vårens tid
  • VII – Den nye sångaren
  • VIII – På auktion
  • IX – Gordon döparen
  • X – Den tredje rättfärdige
  • XI – Väckelsens barn
  • XII – Olavas Maria
  • XIII – Den stora stormen
  • XIV – En gammal trädrot
  • XV – De goda fotspåren
  • XVI – Vandrarefolket
  • XVII – Futten brinner
  • XVIII – Falska profeter
  • XIX – Julius Sämsmons syn
  • XX – Himmelriket står öppet
  • XXI – Undret på Bottnemo tun
  • XXII – Olavas Maria blir missionär
  • XXIII – Bark Toresons väckelse
  • XXIV – Olavas Maria utgiver sig själv
  • XXV – ”Havet skall giva igen sina döda”
  • XXVI – Det blommande livets träd
  • Kommentarer mästaren vid gränsen o de goda fotspåren

Frid på jorden

  • 1. Gränsfolket
  • 2. Unionskrisen och krigsrisken
  • 3. Bakgrunden till väckelsen vid gränsen
  • 4. Väckelserörelsens nätverk
  • 5. Väckelserörelsens Riksgränsmöten månadsskiftet maj/juni 1905
  • 6. Väckelserörelsens argument för en fredlig lösning av unionskonflikten
  • 7. Bönen
  • 8. Kungahuset och väckelserörelsens nätverk
  • 9. Norska och Svenska kyrkan och unionsupplösningen
  • 10. Freden och ”Takkefesterna”
  • 11. Gränsfolkets situation 1940
  • 12. Väckelserörelsens fortsatta gränsöverskridande kontakter
  • 13. En svår tid av oro och ovisshet
  • 14. Flyktingvågen till Sverige
  • 15. Den norska motståndsrörelsen i Sverige
  • 16. Om norrmännens inställning till Sverige och svenskarna
  • Noter, källor och litteratur

Gunnar berättar

Marias bönealtare

Agnar i Bomarken

Årsmöte i Missionsförsamlingen Nössemark

Om Gunnar Olsson

När jag slog upp Göteborgs-Posten på morgonen den 15 Maj 1996 och såg rubriken;

”Gränsfolket” Europas förenande kitt”, kände jag genast igen personer från Nössemark, som intervjuades av professor Anders Gustavsson.

Artikeln handlade om hur: ”Anders Gustafsson och hans forskarteam hjälper forskare ute Europa förstå vad nationsgränser och EU-gräns betyder i människors vardag”. Jag har haft förmånen att vara pastor en tid i den krets där Nössemark ingår, och eftersom min hustru Eivor varit anställd som kontorist på Nössemarks såg, blev det naturligt att vi bodde kvar i Dals-Ed i Dalsland, och jag kunde fortsätta mitt intresse för gränsfolket i Nössemark.

Jag fann en omfattande gemenskap mellan Sverige och Norge. Inte minst på det andliga området. Författaren Viktor Myrén, som själv är från Nössemark, har i en mycket berömd trilogi i böckerna: ”Mästaren vid Gränsen” ”De goda fotspåren” och ”Det förlovade landet” skildrat folklivet i gränslandet.

Det mynnade ut i att jag skrev boken: ”Frid på jorden. Fred i Norden”, som dokumenterar tiden före 1905 (unionsupplösningen) och fram till och med krigstiden 1940-1945. Och om hur bl.a. den andliga gemenskapen mellan folken kunde bidra till fred.

Böcker att ladda ner

Frid på jorden, fred i norden

Mästaren vid Gränsen

Galleri

Backens missionshus
Bönealtare
Informations-tavla
Backens missionshus
Bönealtare
Gunnar vid infotavla
Inne i Backen
Mor Marias hem 2022
Infotavla vid Backen
Altartavla i Backen
Altare Backen
Vid bönealtare
Eljas i Nolbyn
Victor Myrén

Kontakt

Ta gärna kontakt!

E-post: info@gunnarolsson.se

Adress: Kaprifolstigen 2, 668 31 Ed

Copyright © All Rights Reserved.
  • Hem
  • Victor Myrén
  • Mor Marja och bönealtaret
  • Mästaren vid gränsen
    • Mästaren vid gränsen – Viktor Myrén
    • I – Bubblor från djupet
    • II – En syn i natten
    • III – Olle Glader och tron
    • IV – Vissångaren som blev väckelsesångare
    • V – Sven Dalson spelar
    • VI – En röst ur skogen
    • VII – Himmelrikets portar
    • VIII – ”Den som övervinner”
    • IX – Förföljelserna komma
    • X – Branden på Nolby tun
    • XI – De onda ögonen
    • XII – Lax på udden och himmelriket
    • XIII – ”Ångestsjukan”
    • XIV – Ljuset från Värmland
    • XV – Himmelens och jordens konung
    • XVI – Nils på Stampen frestas av djävulen
    • XVII – En svetteduk från Boltzius
    • XVIII – Trolldomen viker
    • XIX – Sämsmons väckelse
    • XX – Väckelsesångerna och strängmusiken
    • XXI – Skriften i snön
    • XXII – När gudshuset byggdes
    • XXII – Bark Toresons ånger
    • XXIV – Lax på Udden dör och får se Guds ansikte
  • De goda fotspåren
    • I – Nord är sannspådd
    • II – Himmelriket är lyckt
    • III – De stora händerna
    • IV – Se människan
    • V – Blinde Olson
    • VI – Vårens tid
    • VII – Den nye sångaren
    • VIII – På auktion
    • IX – Gordon döparen
    • X – Den tredje rättfärdige
    • XI – Väckelsens barn
    • XII – Olavas Maria
    • XIII – Den stora stormen
    • XIV – En gammal trädrot
    • XV – De goda fotspåren
    • XVI – Vandrarefolket
    • XVII – Futten brinner
    • XVIII – Falska profeter
    • XIX – Julius Sämsmons syn
    • XX – Himmelriket står öppet
    • XXI – Undret på Bottnemo tun
    • XXII – Olavas Maria blir missionär
    • XXIII – Bark Toresons väckelse
    • XXIV – Olavas Maria utgiver sig själv
    • XXV – ”Havet skall giva igen sina döda”
    • XXVI – Det blommande livets träd
    • Kommentarer mästaren vid gränsen o de goda fotspåren
  • Frid på jorden
    • Inledning
    • 1. Gränsfolket
    • 2. Unionskrisen och krigsrisken
    • 3. Bakgrunden till väckelsen vid gränsen
    • 4. Väckelserörelsens nätverk
    • 5. Väckelserörelsens Riksgränsmöten månadsskiftet maj/juni 1905
    • 6. Väckelserörelsens argument för en fredlig lösning av unionskonflikten
    • 7. Bönen
    • 8. Kungahuset och väckelserörelsens nätverk
    • 9. Norska och Svenska kyrkan och unionsupplösningen
    • 10. Freden och ”Takkefesterna”
    • 11. Gränsfolkets situation 1940
    • 12. Väckelserörelsens fortsatta gränsöverskridande kontakter
    • 13. En svår tid av oro och ovisshet
    • 14. Flyktingvågen till Sverige
    • 15. Den norska motståndsrörelsen i Sverige
    • 16. Om norrmännens inställning till Sverige och svenskarna
    • Noter, källor och litteratur
  • Gunnars tankar
    • Om mina motiv med dessa sidor
  • Kontakt